torsdag den 21. marts 2013

Kort & Godt om lockout, til forvirrede mennesker som jeg.

Kort & Godt om lockout, til forvirrede mennesker som jeg.

Min mor er lærer, og har derfor endelig forklaret mig, hvad dette mærkelige lockout pludselig gik ud på.
Jeg havde spørgsmål som:

Hvorfor er der nogle der vil have at lærene og eleverne skal gå i skole længere tid?
Hvem får noget ud af det?
Hvor længe bliver der lockoutet?

Lockoutet går ud på at lærene bliver tvunget til ikke at dukke op på skolen, så de skal blive hjemme, uden at få løn. Eleverne skal kun blive på skolen, hvis de har en eller flere lærere som er en "tjenestemand" som betyder at læreren, eller andet på skolen, har pligt til at møde.
Hvem får noget ud af det? Jo, det gør kommunen jo! De slipper for at give alle lærere i hele Danmark løn, og  det er en hel del penge de sparer. Dem der også får noget ud af det, er politikerne der har den mening at læreren skal arbejde indenfor normale arbejdstider.
Foreningen har råd til at lockoute i op til 50 dage, men sandsynligheden for at det bliver så længe er meget lille. Men ingen ved hvor længe. Måske 1 dag. Måske 28. Lockouten stopper, når parterne finder en løsning.
Der er også chancer for at vi skal gå i skole i sommerferien i stedet for, for at indhente noget af den undervisning vi tabte.
Lockouten gælder pr. 1 April, og der er over 90 % chance for at den kommer.

Håber i ligesom jeg, er mindre forvirrede nu, god aften.



Jeg savner de her kyss okay?!



Ingen kommentarer:

Send en kommentar