mandag den 11. november 2013

Vinterdepressionen står for døren


Søvn

Vi har alle sammen brug for vores søvn, og som de kloge siger, er der ikke noget vigtigere end søvn, når man er ung. Men i vintertiden, hvor solen allerede smutter sin vej klokken 16 om eftermiddagen, falder trætheden altså hurtigere.. Er jeg den eneste der har det sådan?
Jeg har taget mig selv i flere gange nu, at falde i søvn cirka samtidig med at solen går ned, og derefter bare være træt resten af dagen. Er det normalt at være mere træt, når det er vinter? Og skal man finde sig i trætheden eller bare tage sig sammen?
Min mor har også samme vintertrætheden, som sikkert rigtig mange andre også har, og hun har for et par år siden investeret i en meget dyr speciel "sollampe". Lampen gør det, at den lyser præcis ligesom solen, og derfor kan man komme ud af den begyndene vinterdepression, blive mere frisk, og egentlig bare snyde kroppen til at dagen er lidt længere. Smart!
Spørgsmålet er bare, hvor tit man gider at tage den gigantiske lampe ned, og sætte sig foran den flere timer om dagen..

Som den kloge mand fra Netdoktor siger:
"I vinterperioden bliver de pågældende mennesker først og fremmest energiløse, men også noget triste. De får en øget appetit med trang til søde sager, og søvnen øges."

Vidste du...
Ca. 5 % af Danmark befolkning lider
af vinterdepression, og op mod 75 % af
dem er kvinder. Tager du op til
Alaska, lider hele 10 %
af befolkningen i vinterperioden af vinterdepression.
Nede sydpå, findes denne lidelse slet ikke..
Det her indlæg skulle mere eller mindre handle
om søvn, men efterhånden kan jeg godt se 
hvor det bærer hen af.. En lille vinterdepression lurer indeni mig.
Nok ikke en af de rigtige som er beskrevet ovenover, for trist hele tiden, det er jeg ikke.
Men jeg vil ikke udelukke at vejret påvirker mit humør rigtig meget. 
Måske skulle man alligevel vælge at bære denne "lampe" ned, 
og sætte sig foran den...
Smut så, dumme vinterdepression

Det er bare mørkt, så mørkt..
Det eneste vi har tilbage, er at glæde sig til at sneen kommer.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar